Vi m prate om lken til Lke

  • 18.09.2018, 20:43


FOTO: tv2.

Jeg har ikke tall p hvor mange ganger jeg har skammet meg over vre norsk. Ei heller har jeg tall p hvor mange ganger jeg har flt meg flau over vre kvinne. Misforst meg rett; jeg elsker landet mitt, og bortsett fra n liten uke per mned, er jeg veldig glad for ha blitt fdt med kvinnekropp. Problemet er bare at vi har blitt s fryktelig sytete, bde som nasjon og som kvinner. Folk flest tler ingenting lengre, og det virker nesten som om mange bare leter etter en mulighet til pirke p hverandre, trykke hverandre ned, eller sette seg selv i en offerrolle.

Jeg skal ikke lyve, for visst har jeg en tendens til sette meg i offerrollen selv. Jeg er da tross alt kvinne. Nr jeg forteller om mobbing i oppveksten, setter jeg meg i en offerrolle. Jeg forteller om hvordan slag, spark, sosial utestengelse, trusler og stygge ord har pvirket meg negativt. Nr jeg forteller om voldtekt i oppveksten, setter jeg meg i en offerrolle. Jeg forteller om hvordan jeg selv har flt meg maktesls, redd, og blitt tvunget til noe jeg ikke likte. Jeg er ikke fremmed for vre "offeret", den svake, som klager i ettertid over hvor vond den aktuelle opplevelsen var eller hvordan jeg enda sliter med ettervirkninger. Jeg er ikke fremmed for vre et offer. Kanskje er det faktisk nettopp p grunn av min egen problematiske oppvekst, at jeg blir oppgitt / provosert / flau nr jeg ser andre kvinner skrike om "seksuell trakassering" s fort en mann er litt utfordrende kledd, slik som da 38 r gamle Frank Lke nylig stilte i rd, glitrende Boratdrakt i tv-programmet "Skal Vi Danse", og dermed forrsaket et h*lsikkes drama.

Kommentarfelt, kronikkforfattere og tv-seere er ikke ndige nr de i etterkant av hendelsen omtaler Lke. Jeg finner det - jeg nsker si overraskende, men dessverre - irriterende at den gruppen mennesker som i alle r har kjempet for sin rett til kle seg utfordrende uten bli dmt for det, er de frste til skrike ut at mannen m ha komplekser, et sykelig behov for oppmerksomhet og at han forsker dekke over sin egen udugelighet ved kle seg utfordrende. Ord som kvalm, ekkel, syk i hodet og mediekt hives ut over en lav sko, og det er ikke lengre en diskusjon om antrekk, men om person. Ja, og s er det denne pstanden om at han - eller rettere sagt antrekket hans - bedrev seksuell trakassering, da.

Flgende utsagn er hentet fra en kronikk skrevet av Guri Ids Viken (les den her):

"Det er den klassiske historien egentlig: Mann klarer ikke prestere p det han skal, og forsker heller hevde seg ved trkke seksualiteten sin ned over huet p kvinnelige kollegaer i et slags krampeaktig forsk p ikke tape. Det er stort sett alltid et tegn p udugelighet nr menn kler av seg, og vi burde ignorere dem i all sin uinteressanhet".

Hvordan ville denne setningen sett ut, om vi byttet ut ordet 'mann' med ordet 'kvinne'? La oss forske:

"Det er den klassiske historien egentlig: Kvinne klarer ikke prestere p det hun skal, og forsker heller hevde seg ved trkke seksualiteten sin ned over huet p mannlige kollegaer i et slags krampeaktig forsk p ikke tape. Det er stort sett alltid et tegn p udugelighet nr kvinner kler av seg, og vi burde ignorere dem i all sin uinteressanhet".

Er du som leser dette blogginnlegget 1) kvinne, og 2) feminist, begynner det nok g en kule varmt i toppen hos deg akkurat n. Guris originale utsagn ser de frreste et problem med, men s fort man vrir om p det og fr det til hinte om at kvinner kler av seg for dekke over manglende evner, er det plutselig veldig ugreit. De samme kvinnene som hyler om seksuell trakassering p grunn av Lkes Boratdrakt, er gjerne ogs de samme kvinnene som brenner BH'er og krever f lov poste niplene sine p instagram, fordi... Vel, kropp er naturlig. Vi er fdt nakne. Hashtag likestilling. Og s videre, og s videre.

I sin kronikk bruker Guri ordet "forsvarsls" for beskrive Lkes dansepartner, Tone Jacobsen. Dette kan jeg ikke annet enn fnyse oppgitt over. Tone har to friske bein g p, og er heller ikke stum. Det var aldri noen som tvang henne til danse med Lke. Hun hadde hele veien muligheten til g sin vei eller si ifra at hun ikke nsket danse med ham. Tone var, p ingen som helst mte, forsvarsls. danse med Borat-Lke var noe hun valgte helt selv, og slettes ikke s ut til mistrives med. Det var frst i etterkant av hendelsen at ting plutselig ble ugreit, og hun grt ut i media mens hun fortalte om sin "fle" opplevelse og at hun vurderte trekke seg fra programmet. penbart er dette skuespill fra hennes side, i et forsk p sanke sympatistemmer, eller rett og slett bare f litt god, gammeldags oppmerksomhet. Om dette faktisk er reelt, vitner det om at frkna tler usedvanlig lite, og dermed antagelig heller ikke har opplevd srlig motgang i lpet av livet.

Selv mener jeg denne type oppfrsel er et hn mot kvinner - og menn, forvrig - som opplever ting som faktisk er ille. Nr folk misbruker ord (i dette tilfellet 'seksuell trakassering'), blir det vanskeligere for dem som virkelig opplever fle ting bli tatt alvorlig. Dt er trist.

10 Kommentarer

Aylar Von Kuklinski

18.09.2018 kl. 21:15
Akkurat nr det kommer til dette danseantrekket s er jeg helt enig med deg i at alt for mange der ute har dratt sytinga og krenken nok en gang for langt, det der er og blir en folkesykdom, virker det som.. For hadde det bare vrt slike ting s hadde ikke jeg brydd meg noe srlig.

Det jeg personlig derimot ikke liker nr det kommer til Lke, er den arrogante oppfrselen hans som jeg anser som noe giftig. Han har en del holdninger som jeg syns det bare er tragisk fortsatt eksisterer i Norge i dag, og er etter min mening et person som fr alt for mye oppmerksomhet i media i dag. S da jeg PERSONLIG har hatt mest "problem med", er at Tv2 castet han i utgangspunktet.

Men akkurat nr det kommer til dette borat-kostymet, s hadde jeg trolig gitt full tommel opp, full pupp og hele pakka, om det bare var noen helt andre som gjorde det uten alle disse "Mannegruppa Ottar"-holdningene som det virker som Lke har ganske s mange av xD

Malin

19.09.2018 kl. 04:04
S enig!

Gry Henriksen

19.09.2018 kl. 04:29
Enig! Da jeg leste at hun dansepartneren hadde mottatt KRISEHJELP, tippet det over for meg. Krisehjelp er det som gis folk etter ha mistet familien sin i brann, ulykke osv, fr alvorlig handicap, ddlig sykdom, PTSD, osv, og ikke av synet av en ellers harmls fyr i en pinlig outfit.

Jeg syntes sef det var hysterisk, men jeg skjnner jo at det ble litt i overkant for folk flest. Men det var alikevel ikke mer enn en 'practical joke' hvor effekten ble sterkere enn han s for seg at den ville bli. Han har beklaget opptrinnet, og da m en da for faen kunne legge det bak seg og g videre, liksom! Men her kommer dette etter at halve uken har gtt med til overskrifter p dette vset her. Jeg begriper ikke hvorfor de ikke bare trommet sammen et mte etter sending hvor Lke ble fortalt hva som smmer seg og ikke i denne typen settinger, bde Lke & dansepartneren hadde ftt forklart saken fra sin side, og dett var dett!..

Cathrine Ruth

19.09.2018 kl. 11:29
N skal ikke jeg g inn p tone, men jeg syns at frank burde tenke litt mer. Sophie elise har mange yngre lesere og det er nok mange som sitter ser p dette. komme med dette p tv, p et danseprogram for en familie syns jeg er lite gjennomtenkt. Dette er en dansekonkuranse og ikke et nymoderne komishow. S jeg syns det er helt greit at frank ble trukket ut av skal vi danse for jeg syns ikke det han gjorde passer p skal vi danse.

Alexandra

19.09.2018 kl. 22:22
Da m jeg vre det ultimate "offer", for jeg er s sjuk at jeg mener at bde menn og kvinner br ha p seg anstendige klr i offentligheten uten unntak 🤔 Ser heller ikke p tv. Er klar over at jeg er i mindretall, men lever heeeelt fint med det 😁

livingdoll

21.09.2018 kl. 17:43
Alexandra: men mener du at det se Lke i denne drakta er spass ille at du kommer til lide av traumer og har behov for krisehjelp? Er dette noe som fr deg til grte ukontrollert? Det er helt ok mene at han burde vre anstendig kledd, det er mer hele denne greia med grining og krisehjelp jeg synes blir sette seg i en offerrolle.

Elisabeth

21.09.2018 kl. 17:06
Enig med det meste av det du skriver :)

Unntatt:

"Er du som leser dette blogginnlegget 1) kvinne, og 2) feminist, begynner det nok g en kule varmt i toppen hos deg akkurat n."

Det blir vel i overkant generaliserende? Mine venninner og jeg har ledd oss skakke av alt dette oppstyret - selv om vi alle uten nle svarer ja hvis du spr oss om vi er feminister :)

Alexandra

22.09.2018 kl. 11:14
Nei er du gal , jeg er helt enig med deg i at det er hysterisk .

Pelle15

25.09.2018 kl. 13:36
Gratulerer med grsdagen, Jessie. Glemte det i gr, beklager. Hper du hadde en fin bursdag.

livingdoll

27.09.2018 kl. 21:41
Pelle15: Takk for det :)

Skriv en ny kommentar

Om meg

Kontakt

livingdoll.blogg@hotmail.com

Sk i bloggen

18.535 flgere p bloglovin


Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits Steg 4: Legg inn koder for kategori og arkiv