hits







KONTAKT

bilde

Jessica Baliciel. Alien chick. 27 år. Mother of cats (4 stk). Forlovet med Espen siden 01/01/17.

Vennligst benytt DENNE adressen for kontakt vedr samarbeid.



Andre spørsmål eller tilbakemeldinger kan sendes HIT.

SØK

HVEM LESER?

SYMBOLER

☂ ☔ ✈ ☼ ☁ ⚡ ❅★ ☆ ☽ ☏ ✉ ☑ ☒✔ ✘ ☕ ♿ ✌ ☯⚠♀ ♂ ⚲ ⚢ ⚣ ⚤ ⚥♛ ♕ ♚ ♔♡ ♥ ♫

Kommer snart

kommer snart


Til deg, kjære ulvehater


Kategori: Dyrevern // 06.01.2018 Tid.17:19 // 20 kommentarer


Aldri betviler jeg menneskehetens allmenne intelligensnivå så sterkt som i diskusjoner som omhandler dyrs ve og vel. Slike diskusjoner fungerer nemlig ypperlig som idiotfeller. Jeg har sett det utallige ganger fra kjøttetere i veganerdiskusjoner, og jeg ser det nå også fra ulvehatere i ulvedabatten. I og med at Nettavisen tydeligvis ikke har planer om å la være å hause opp til ulvedebatt på daglig basis, er det heller ingen grunn til at jeg skal klappe igjen nebbet. Derfor, kjære ulvehatere, tar jeg for meg noen av deres mest brukte kommentarer og gir dere svar på tiltale.



 "De har for mye ulv i Norge og da er det bra de skyter noen" 
- Vinteren 2016-17 ble det registrert 54-56 ulver som kun holdt til innenfor Norges grenser. For at et dyr skal få betegnelsen "utrydningstruet" må det være under 2.000 individer. Den "norske" ulven, med sine totalt 101-105 individer medregnet ulvene i Sverige og oppover grensen mot Russland, er dermed kategorisert ikke bare som utrydningstruet, men også alvorlig utrydningstruet. Ergo er det ikke for mange ulver, men for få.

 "Ka i svarte ska vi med ulv? Gir oss ingen ting" 
- Dette minner meg om noe jeg selv sa da jeg gikk på barneskolen: "hva skal vi med mygg og knott og insekter og sånt dritt?". Så ble jeg eldre, lærte om økosystemet, og lærte at mygg, knott, insekter og slike ting er mat for fugler, flaggermus, frosker, og så videre, som igjen er mat for større dyr. Ulven er også en del av økosystemet. Tilstedeværelsen av ulv fører til økte bestander av bever, elg, hjortedyr, piletrær, og en hel rekke andre dyr vi har nytte av. Ulven rydder i systemet, tar de eldste, svakeste og sykeste dyrene, og hindrer dermed spredning av sykdommer.

 "Den ulven vi har er svensk hybridulv og hører ikke til i Norge" 

- Men vår egen genmanipulerte tamsau som aldri vil kunne klare seg på egenhånd, og som er skapt utelukkende med det formål å ales opp for å bli drept (riktignok av mennesker), hører selvsagt naturlig til her og er en viktig del av økosystemet? Nei? Nei.

"Det hva på tide att folk får låv å utrydde faenskapen når den truer sauene til bønder" 
- Å 'true' sauene klarer bonden fint selv, ved å hive dem ut i skogen uten tilsyn.

"Nå skal sau, kyr, geiter mm ikke få lov å leve. Men ulven skal leve? Hva blir det neste, skal norges befolkning bli veggisa? Kommer aldrig til å skje. Vi er nødt til å få en balanse. Noen ulver må dessverre bort for at vi skal alle kunne leve bra".
- Det er ingen som sier at sau, kyr, geiter mm ikke skal få lov å leve. Det enkelte av oss derimot sier, er at det ikke er forsvarlig å hive dem ut til rovdyrene uten tilsyn. Du snakker om balanse, men det blir ikke særlig mye balanse om vi totalutrydder et av de viktigste dyrene i økosystemet. Det er heller ikke slik at ulven MÅ bort for at sauen skal få leve. Nei, det hele står og faller på bonden. Hadde bonden benyttet seg av gjetere eller inngjerdinger til dyrene sine slik som før i tiden, ville vi ikke hatt dette problemet. Dessverre er mange bønder kun opptatt av pengene og vil bruke så lite penger på dyreholdet som mulig, slik at de sitter igjen med mer penger når de får solgt dyret til slakt. De vil altså ikke koste på seg en inngjerding eller betale noen for å holde dyrene under oppsyn, fordi dette gjør at de sitter igjen med mindre penger. Den store synderen i denne saken er bonden, ikke ulven.

 "Når ulven tråkker rundt på tunet og ungene ikke kan være ute og leke. Da er det vel greit og fortsette jakta eller?" 
- Det eneste dokumenterte tilfellet hvor ulv har drept menneske i Norge skjedde på 1800-tallet, under den dansk-norske kongen Christian VII. I løpet av de siste femti årene er totalt 17 mennesker blitt drept av ulv i hele Europa, medregnet Russland. I åtte av disse tilfellene led drapsulven av rabies eller annen sykdom. Sjansen for at ungene dine blir drept av ulv er med andre ord veldig, veldig liten. Du skal selvsagt ikke ta sjansen, men å holde barna innendørs i den korte tiden du eventuelt ser dyret liste seg forbi, tror jeg neppe de har vondt av. Det er jo ikke slik at ulven sitter utenfor hos deg og logrer til du åpner opp døren, akkurat. Alternativt kan du sette opp et gjerde (type høyt, med netting). Dèt er forresten å anbefale uansett, slik at barna ikke stikker av når du slipper dem ut, i og med at du, etter eget spørsmål å dømme, ikke har tenkt å holde dem under oppsyn.

 


20 kommentar


06.01.2018 kl.17:59

Og da var du igang igjen... #ingenulvehater #lovåsisinmening

livingdoll

06.01.2018 kl.18:53

jepp, da var jeg i gang igjen. Du også, tydeligvis.

Julie

06.01.2018 kl.19:46

Det er bra det du skriver. Jeg reagerte også på at de avlivet blandinger mellom ulv og hund: http://www.tv2.no/v/1244812/ Det var for at de ikke skulle formere seg tror jeg, men de kunne kanskje blitt kastrert istedenfor.. Det er så synd å drepe ulver og andre dyr. Jeg tenker at det er mennesker som har trengt seg lenger og lenger inn i deres miljø, slik at alle dyra må flytte seg unna oss hele tiden :(

livingdoll

07.01.2018 kl.20:11

er helt enig med deg, I absolutt alt du skri er! det med at de avlivet hund/ulv-blandinger gjorde meg regelrett forbanna!

07.01.2018 kl.16:13

Punt 1... du har feil

Punkt 2... du har feil

Punkt 3... du har feil

Punkt 4... du har feil

livingdoll

07.01.2018 kl.16:22

Anonym: Jeg skulle spurt "basert på hva?", men med tanke på den totale mangel på saklighet du viser med denne kommentaren, antar jeg at hadde du hatt noe å bruke som argument for påstanden din, ville du brukt det.

08.01.2018 kl.19:38

Hvorfor repeterer du deg så ofte? Er ikke første gangen du skriver om dette. Også skal du belære meg og alle andre som er imot noen av det du skriver. Eller så blir du sur også bytter du fokuset fra det temaet du skriver om til å ha fokus på andres feil innen norsk grammatikk

livingdoll

08.01.2018 kl.21:35

Anonym: Hei! Du har rett i at dette ikke er første gang jeg skriver om dette temaet. Sannsynligvis blir det heller ikke siste. Dyrs rettigheter er noe jeg synes det er alt for lite fokus på i dagens samfunn, og daglig ser vi beviser, både gjennom kommentarfelt og egne artikler i avisen, på at alt for mange har en "dyr er mat, ellers bruk og kast"-mentalitet jeg rett og slett ikke synes er ok. Det vi trenger mer av i samfunnet er hverdagshelter som faktisk tør å sette foten ned, si "Nei, vet du hva!" og stå opp for de mest undertrykkede i samfunnet. Med "de mest undertrykkede" mener jeg voldtektsofre, mobbeofre, de som blir diskriminert på grunn av legning, kjønn, eller hudfarge ... Og ikke minst; dyrene. Både matdyr, kjæledyr, og skogens ville dyr, deriblant ulven.

Jeg liker forresten dårlig at du kommer med beskyldninger som ikke er samme. Ja, jeg blir ofte sur når noen forteller meg at det er galt av meg å tale dyrenes sak, men det stemmer overhodet ikke at jeg sitter og hakker på andres skrivefeil. Gi meg ETT bevis på det, før du kommer med slike beskyldninger.

09.01.2018 kl.22:33

Og igjen kommer du med det bevis greiene dine... hvordan er det milig for meg å bevise noe for deg, når dine tidligere blogger er slettet eller alt av innhold er borte! Om du igjen skal motsi noe DU faktisk har gjort, men igjen nekter for det og DU beskylder meg for at jeg beskylder deg for noe du påstår at du ikke har gjort, men fakta er den at du har gjort det. For jo, du har kommet med den før at «lær deg å skriv» «er det en 10 åring som skriver dette» «norsk grammatikk er noe du burde fordype deg i» og hvordan husker jeg dette... jo av den enkle grunn at, du og jeg har diskutert dette flere ganger om ville dyr, husdyr og hvor teite bønder er. Og igjen så har jeg såååååå lyst å starte med en diskusjon om ditt syn på norsk landbruk, men jeg gidder ikke!

livingdoll

10.01.2018 kl.03:18

ok, godt mulig jeg angrep norskferdighetene dine da jeg var 16 eller 19 (2006 / 2009) eller deromkring, men i så fall er det noe jeg HAR GJORT, ikke noe jeg GJØR. I og med at dette er 10 år eller deromkring siden, er det vel på tide å move the fuck on snart og skaffe seg et liv istedenfor å sitte her og klikke i femten vinkler hver gang jeg skriver om dyrevern, kjefte, smelle, skrive lange rasende kommentarer i kommentarfeltet mitt og kauke som en liten drittunge om hvor slem jeg er, fordi jeg for x antall år siden rettet på skrivefeilene dine.

10.01.2018 kl.08:29

Er nok ikke 10 år siden... er vell under 1 år siden du gjorde det! Også må du ikke bli så sur da når noen forteller deg hva du har gjort galt. Må jo gå ann å si ifra!

livingdoll

10.01.2018 kl.08:34

Anonym: Denne bloggen er nå ganske nøyaktig åtte måneder gammel. Om det virkelig stemmer at jeg har skrevet slike ting til deg for under et år siden, er det garantert dokumentert her på bloggen. Du får gå i gang med letingen ;)

Forøvrig vil jeg si at jo, når folk beskylder meg for noe som ikke stemmer, har jeg absolutt rett til å bli sur. Hadde jeg beskyldt deg for å mobbe et annet menneske uten at det stemte, ville du nok blitt sur, du også.

10.01.2018 kl.13:42

Du har hatt andre blogger! Som blant annet gamerfrue, jessica baliciel og jessica waldorf... så noen av dem er over 1 år og andre under 1 år...

Jeg beskylder deg ikke, jeg forteller deg en sannhet!

livingdoll

10.01.2018 kl.14:51

Anonym: Du sa nettopp det var under ett år siden jeg mobbet deg. Jeg forteller deg at bloggen min er åtte måneder gammel, og det bare er å begynne å lete etter beviser, men da endrer du plutselig forklaringen din til at det er over et år siden.. Sannhet? Nei, du. Sannheten endrer seg ikke sånn plutselig. Rart hvordan du, som er bonde (som du har nevnt hundreogfemti ganger tidligere), pelsfarmelsker og det som er, kun kommer med disse beskyldningene i innlegg som sverter yrket ditt, men aldri ellers.

10.01.2018 kl.23:08

Ja uff, jeg var jo såååå teit at jeg hadde glemt de andre bloggene dine... selvfølgelig burde jeg ha husket dem også! My bad... hvordan i svarte kan jeg huske konkret hvem blogg du skreiv det på, når du bytter blogg nesten vært eneste år! Burker du huet litt, så skjønner du kanskje selv at det å lete etter bevis er faktisk umilig, når du sletter og bytter blogg så ofte! Jøye meg....

Ehhh... pelsfarmelsker faktisk. Der tok du igjen veldig feil om meg! Men ja jeg er agronom, men hva har dette her med det å gjøre? Og som jeg skreiv, jeg kan komme med ting om saue bønder, men jeg gidder ikke for du har en trang om at du har rett bestandig, om ting du legger ut! Hva er galt med mitt engasjement om din tolkning av dyrehold i norge?

livingdoll

10.01.2018 kl.23:14

Anonym: Det første avsnittet ditt gir overhodet ingen mening. Du påstår jeg mobbet deg for under et år siden. Jeg forteller deg at jeg har hatt denne bloggen i åtte måneder. Du endrer utsagnet ditt etter dette og påstår det var OVER et år siden, og på en annen blogg. Istedenfor å fortelle meg hvorfor du nå plutselig endrer tidsperioden, begynner du nå å snakke om at du glemte at jeg hadde andre blogger, enda det tydelig kommer frem i tidligere kommentarer at du bruker nettopp det at jeg har hatt andre blogger før denne som et argument for at du ikke klarer å grave frem bevis.

Det eneste jeg kan tenke meg, er at du er et ufattelig stakkarslig menneske som føler deg øøørlite bedre i et par sekunder, når du kan beskylde mennesker du ikke liker for å ha gjort ting som ikke stemmer.

"Jeg er agronom, hva har dette her med det å gjøre?" - ja, det lurer jeg også på. Det er du som nevner det, ikke jeg ;)

"Hva er galt med mitt engasjement om din tolkning av dyrehold i Norge?" - tja, at du istedenfor å argumentere for dine meninger, heller går i personangrep mot meg og beskylder meg for å ha mobbet deg, noe som helt tydelig er en løgn du ikke klarer å levere på troverdig vis i det hele tatt.

11.01.2018 kl.08:29

Hvor står det henn at jeg påstår at jeg har blitt mobbet av deg!? Jeg er med 90% sikker at dette skjedde i jessica waldorf bloggen! Jeg skriver at dette ikke skjedde for 10 år siden, men er vell under ett år siden. Det er VELL, vil si det samme som at jeg er litt usikker på om det er litt over 1 år siden eller ikke! Og på den bloggen som jeg er 90% sikker på, eksisterer ikke lengere! For jeg husker ikke når den bloggen eksisterte!

Feil!

Jeg som nevner det, har ikke nevnt noe om min arbeidstittel i det hele tatt nå! Eneste jeg har nevnt nå er at jeg IKKE gidder å lage noe diskusjon om norsk landbruk!

Jeg har flere ganger argumentert for mine meninger, derav dette med mitt syn på pelsfarmer, men du argumenterer i mot meg, og påstår at jeg er en pelsfarmelsker og det som er.

livingdoll

11.01.2018 kl.16:34

Anonym: "Hvor står det henn at jeg påstår at jeg har blitt mobbet av deg!?" - dreier ikke hele denne diskusjonen seg om at du mener jeg har latterliggjort skriveferdighetene dine? Er det ikke det du IGJEN sitter og sutrer om allerede i neste setning? Men da innrømmer du det i alle fall selv nå, da; jeg har ikke mobbet deg, og du sitter der og pjatter piss.

PS; jeg ville ikke visst at du var agronom om du ikke hadde nevnt det selv, så jo, den eneste som kauker om din arbeidstittel her, er DEG.

Nå synes jeg det er på tide du bestiller deg en time hos legen og lar kommentarfeltet mitt være i fred.

12.01.2018 kl.13:00

Jo den gjør det... aldrig beskyldt deg for å mobbe meg, men ja jeg ble latterliggjort grunnet min grammatikk!

Er da du som begynte å KAUKE om min jobb tittel nå, ikke jeg...

Kan sikkert skaffe meg en legetime. For du trenger en psykolog!

livingdoll

12.01.2018 kl.13:02

Anonym: Jeg trenger psykolog fordi du sitter på nett og motsier deg selv i annenhver setning? Ja, det gir mening. Omtrent like mye mening som alt det andre du har skrevet.

KOMMER


Kommer

Translate

AFFILIATE


DESIGN: