Jeg tester: vegansk, melkefri sjokolade

  • 06.12.2017, 14:37

Tenk at i dag er det sjette desember allerede! N er det bare henge i med julegaver og kakebaking, si! I den anledning vil jeg gjerne komme med et lite tips til de av dere som skal benytte dere av sjokolade i bakingen: dropp vanlig kokesjokolade, og klin til med denne veganske utgaven isteden!

Ikke bare er den - ekstremt! - god, men det skal virkelig S lite til for at ogs veganere kan kose seg med sjokoladefigurer og tilsvarende til jul. Vr et medmenneske i julen, og velg vegansk sjokolade nr du lager julegodis. Bra for dyrene, bra for miljet - og bra for samholdet, s ingen fler seg ekskludert.

25 Kommentarer

06.12.2017 kl. 21:38
Bra for dyrene... Hva slags svada er det... ingen melkedyr som tar skade av at bonden tar ut melk fra juret. Det er den frste uka som er viktig for en kalv f i seg rmelka, etter det gr noen bnder over p kalvegodt eller s fortsette de gi kalven melk fra btte en stund til.

livingdoll

06.12.2017 kl. 21:56
Anonym: P http://www.dyrsrettigheter.no/landbruk/%E2%80%9Cdyrene-har-det-godt-i-norge%E2%80%9D/ kan vi lese flgende:

"75 % av norske melkekuer holdes p bs. Der str de bundet til bskanten uten kunne snu seg i minst 8 mneder i strekk. De har en strm-byle over ryggen som tvinger dem til gjre fra seg p riktig sted. De resterende kuene gr i lsdrift ? inne i en lvebygning uten vre bundet fast. Det er ikke pkrevet slippe disse ut om sommeren.

De fleste kalvene tas fra moren med en gang, dette er bde fysisk og mentalt skadelig for dem. De holdes alene i kalvebokser de frste dagene, og deretter flere i binger hvor de har ca. 1-2 m2 hver. Kalver fr som hovedregel ikke g p beite. For kuene er produksjonsskdommer en fare p grunn av den unormalt store melkemengden de produserer ? 7000 liter i ret".

P https://www.dyrevern.no/landbruk/storfe/fakta_om_ku_kalv_og_okse str flgende tilleggsopplysninger:

"De fleste storfe er innendrs 8-9 mneder i ret eller hele ret. Fret er ofte s kraftig at det gir svrt ls avfring, noe som er med p gjre fjset skittent og fuktig. Sviskader p lr og buk forrsaket av avfring er den vanligste kvalitetsfeilen p norske storfeskinn.

Norske kyr er avlet for produsere i overkant av 7.400 liter rlig, med et gjennomsnitt p 26 liter per dag. Kua melkes i ti mneder, for deretter f to mneders pause fr hun m fde en ny kalv. Den hye produksjonen gir sykdommer som jurbetennelse, ketose og melkefeber.

Kua blir gjort drektig en gang i ret for holde produksjonen oppe. Kalven blir vanligvis fjernet fra moren s snart den har ftt i seg litt rmelk, og settes adskilt i en boks. Dette er en stor belastning p bde ku og kalv, og kan gi kalven adferdsforstyrrelser som suge p innredningen, sin egen kropp eller andre kalver."

Jeg foreslr rett og slett at neste gang du har lyst til vre nedlatende i kommentarfeltet mitt, tar du deg tid til lese deg opp p saken frst.

06.12.2017 kl. 22:20
Hvorfor skal jeg ta meg tid til det??! Dette synet ditt p norsk landbruk pluss mange andre er s jvla svada! Er s mange av dere som buser ut med at dyr ikke har det godt, de slaktes mot deres vilje, dere bnder er onde! De som er onde, er dere som kommer opp med at fjr er ett fengsel for dyr... Hadde et fjs blitt sett p som ett sted der dyr misstrives, s hadde det ikke vrt lov til drive fjs! De bndene som gr inn for vre dust mot dyr, blir tatt og fr sin straff! Ikke dra hele det norske landbruk Under den samme kammen! Skjnner faan ikke hvorfor det skal vre en hel masse feil tolkning av ssen bnder driver sine rsverk!

livingdoll

06.12.2017 kl. 22:32
Anonym: Det dukker n opp bde filmopptak og bilder bde av fjs og pelsfarmer rett som det er, likevel sitter dere der og prver iherdig rettferdiggjre det dere driver med. Du sier at hadde dyrene mistrivdes s hadde det ikke vrt lov.. Vel, jeg vet ikke HVA som fr deg til tro at dyr elsker bli slaktes, holdes i bur eller f pels / hud revet av, men jeg kan nesten garantere deg at de ikke synes det er s festlig som du skal ha det til. Greit nok at du ikke bryr deg om dyr, men angripe oss andre - i dette tilfellet meg, fordi jeg blogget om en vegansk sjokolade - blir for teit. La oss andre ha empati, selv om du tydeligvis mangler det.

06.12.2017 kl. 22:59
Og n sitter du der beskylder meg for at jeg ikke bryr meg om dyr! Hvem faan trur du ar du er egentlig.... Du beskylder da for faan ikke andre at de er dyre hatere! Er du helt tett i huet!

Disse filmopptakene du refererer til er fra grdsbruk som ikke skulle hatt dyr! Og igjen s m JEG skrive det at, DET ER IKKE SNN P ALLE GRDSBRUK! Du fr ta deg ett dypdykk i hvorfor dyr slaktes i dag ogs fr du lese om hvor mange r vi mennesker har spist kjtt!

Str det noen steder i min settning at jeg syns pelsfarmer er OK, nei det gjr ikke det! Men hva du tolker ut i fra det jeg skriver, fr vre opp til deg! MEN jeg sttter ikke pelsfarmer! Jeg str ikke p sidelinja heier de frem, jeg vil ha det vekk! Men det er faktisk forskjell p pelsfarm og et fjs! Kuer som str i bs har det bedre enn hva du trur og det er ikke s mange igjen av fjs som har bser. Det er mere lsdrift i dag!

livingdoll

07.12.2017 kl. 00:07
Anonym: Det er jo relativt penbart at du ikke bryr deg om dyr nr du klikker i femten vinkler kun fordi jeg viser bilde av en vegansk sjokolade p min egen blogg. En ting er ikke vre veganer selv, en annen ting er bli fly forbannet og direkte rasende over at noen poster et bilde av et ikke-animalsk alternativ..

Nei, jeg er ikke tett i hodet. Tror du beviser i alle dine kommentarer din manglende evne til legge sammen 2 og 2.

Jeg trenger ikke ta meg et dypdykk i hvorfor dyr slaktes. Jeg vet godt hvorfor dyr slaktes. Det er fordi mennesker vil ete kjttet deres. Hvor mange r mennesker har spist kjtt er fullstendig irrelevant. Verden kan ikke g fremover om vi hele tiden tviholder p fortiden. Jada, vre forfedre spiste kjtt. Vre forfedre var ogs de menneskene som gikk p freakshows for stirre p mennesker med misdannelser. Vre forfedre var de menneskene som solgte eller eide mrkhudede mennesker som slaver. Vre forfedre var de som deltok i gassing av jdene p Hitlers tid. Bare fordi vre forfedre gjorde noe, betyr det ikke at det er det rette valget. Folk var ikke s opplyst fr i tiden. I dag vet - i alle fall noen av oss - bedre.

Jeg har aldri sagt du synes pelsfarmer er ok. Jeg trekker frem pelsfarmer som et eksempel fordi du sier at hvis fjs hadde vrt mishandel av dyr ville det ikke vrt lov. Pelsfarmer er mishandel av dyr, og vet du hva? Det fr faktisk en sttte p femti millioner kroner av det norske folks skattepenger hvert eneste r, det. Ja, i tillegg til de to millionene vr kjre regjering nylig fant ut at de trengte i tillegg, da.

Kuer som str i bs har det bedre enn jeg tror? Tja, hvis det er slik en finfin tilvrelse, foreslr jeg at du stikker og lever som en ku i 8-9 mneder. Hres det plutselig ikke ut som en drmmetilvrelse likevel? Nei, regnet nesten med det.

07.12.2017 kl. 09:32
Jeg ble forbanna nr du kan kalle meg, som du IKKE kjenner en dyrehater! Du har ingen rett til kalle noen andre det! Og jeg ble ikke irritert over om sjokolade tema... det var det du skreiv p slutten som gjorde at jeg la igjen en liten kommentar!

Hva vre forfedre har gjort kan ikke jeg bry meg noe om, vi lever i n tid... Jo verden gr fremover om en tviholder p fortiden, med nytenkning. Jeg har selv spist og spiser en del veganske produkter, forde magen min ikke tler div ting. Men jeg er for at vi bnder sender dyr p slakt, jeg er for at det skal serveres kjtt p bordet og jeg er for norske tradisjoner!

Du skriver jo det at jeg, IKKE BRYR MEG OM DYR, hvorfor skriver du n at du dro det frem som ett eksempel, nr du faktisk slenger det rett i trynet p meg?!? Jeg vet de fr sttte for plage disse dyra, jeg vet de fikk ekstra sttte for det. Men istede for irritere seg for det, gjr som en kompis gjeng av meg gjorde. G til en pelsfarm, legg frem ditt hat om det og de vil enten legge ned eller drite i hva du sier. Den farmen vi var p, eksisterer IKKE lengere! Synd jeg ikke finner igjen artikkelen!

Jeg veit at kuene p grden der jeg jobber har det helt strlende, selv om dem str fast i en bs! Jeg vet kuene hos fatter som er i ett lsdrifts fjs har det helt strlende om noen av de f, m i bs! De har ikke gitt noe tegn p stress eller at de lider av at de str i bs!

livingdoll

07.12.2017 kl. 11:32
Anonym: Hvis du faktisk leser kommentarene mine s ser du at jeg ALDRI har kalt deg verken dyrehater eller noe som helst annet, s det du faktisk blir provosert av, er at du forventer bli kalt dyrehater. Du sier selv "Jeg vet de fr sttte for plage disse dyra, jeg vet de fikk ekstra sttte for det", og da erkjenner du jo ogs at joda, dyremishandling er lov i Norge.

Du skriver "Jeg veit at kuene p grden der jeg jobber har det helt strlende, selv om dem str fast i en bs!". Ser du virkelig ikke hvor tullete den kommentaren har? INGEN som m st i samme posisjon over lengre tid uten mulighet for snu seg, legge seg ned etc, har det godt. Du kan jo teste selv. G ut i stuen, still deg foran en stol, og bli stende der. Det tar ikke mange minuttene / timene fr du kjenner at du vil rre p deg / sette deg ned. Forestill deg da at du hadde blitt tvunget til bli stende snn konstant i omtrentlig ni mneder i strekk. Det er ikke godt, skal jeg si deg - og strlende er det i alle fall ikke.

Dyr har en hyere toleranse for vise tegn p smerte enn det vi mennesker har. Ofte kan dyr ha det vondt kjempelenge fr de begynner 'klage' over det. De lider ofte 'i det skjulte' helt til de rett og slett fr s vondt at de ikke klarer det mer.

Guro

07.12.2017 kl. 11:16
Hei! Hvor kjpte du den?

livingdoll

07.12.2017 kl. 11:22
Guro: Hei! Kjpte den p Spar, men vet at de har pleid ha den p meny og coop ogs :)

07.12.2017 kl. 13:22
Du skriver jo selv at jeg ikke bryr meg om dyr! Er du virkelig s blind at du selv ikke ser hva du skriver? Det blir det samme som kalle noen dyrehater! Har du en tvang om vri om alt det andre skriver til deg! Jeg skriver at, jeg vet at de fr sttte til plage disse dyra p pelsfarmer og at jeg har venner som fikk stoppet en, hvor i den settningen der erkjenner jeg at det er lov med dyremishandling??? Jeg er i mot det!!!

Kuene fr beveget p seg, kuene fr lagt seg ned i disse bsene, kune kan tilogmed legge seg ned p siden i disse bsen! Igjen beviser du at du har ikke peiling p hva du skriver om, nr det kommer til landbruk! Ta og google litt s finner du ut at en ku KAN BEVEGE P SE I EN BS!

Er derfor bonden som alle andre folk, ser p korpssprket til sine dyr! De som er oppegende i huet ser det ganske fort om ett dyr lider eller ikke!

livingdoll

07.12.2017 kl. 13:41
Anonym: For sitere deg: " Jeg skriver at, jeg vet at de fr sttte til plage disse dyra p pelsfarmer og at jeg har venner som fikk stoppet en, hvor i den settningen der erkjenner jeg at det er lov med dyremishandling???"

Tygg litt p den setningen der. Ta s lang tid du trenger. Kom tilbake nr lyset eventuelt gr opp for deg..

Realist!

07.12.2017 kl. 14:20
Jeg er enig med Anonym! Skaff deg mere lrdom fr du kommer med en hel masse andre pstander.

H*n erkjenner at dyremishandling ikke er greit!

livingdoll

07.12.2017 kl. 14:43
Realist!: Haha, enda en anonym som er enig med den andre anonym, som helt penbart er samme person. Herlig. xD

Jeg har ikke 'kommet med' noen som helst pstander. Jeg har skrevet i innlegget mitt at vegansk sjokolade er bedre for dyrene, noe alle med et tresifret tall i iq vet. De pstandene i kommentarfeltet er direkte kopiert fra nettsider som har underskt hvordan norske matdyr lever. S jeg vet ikke, jeg. Jeg har penbart gjort en innsats for lre mer om ting jeg uttaler meg om, men har DU - her du sitter ''anonym" bak en skjerm og kjefter?

Dyremishandling er ikke greit nei, men likevel sitter du her med nebb og klr og forsvarer det.

J

08.12.2017 kl. 01:36
Ja, s lenge kua ikke sier noe s har den det godt. Og skulle den mot formodning ikke ha det godt, ringer den bare politiet s blir den sluppet ut. Kua gikk frivillig inn i det fjset, har ikke sagt noe siden, og det er henne en glede bli kunstig penetrert for bondens lommebok; s lenge hun fr legge seg ned i bsen, og kanskje tilogmed strekke foten ut over til den andre bsen. Hun fder barn fordi hun har valgt det selv, og kan leve godt med valget sitt, dette er noe hun har ftt g i samtaler om for srge for at alt str bra til mentalt sett. Hun kunne jo faktisk bare revet halsringen av stanga hun er festet til og lpt ut dren, om hun hadde det s ille. Og hvem tler vel ikke hre sitt nyfdte barn grte etter seg, inne ifra en bittelite boks? Nei, s kom ikke her si at fjs er fengselsdrift. Ei heller mental tortur. Dette er frivillig, og et GODT alternativ for dyr som nsker gi tilbake til mennesker som behandler de like godt som sine egne venner. Mennesker som skaper industri og penger av andre levende vesen er godhjertet, og ikke i det minste empatils. Spesielt bnder er gode eksempler p dette; de behandler dyrene sine godt, tilbringer veldig mye tid med de, overser ikke deres behov til fordel for sine egne, gir de mat nr det passer seg, skraper bsj s syren ikke etser opp betonggulvet til kua, og gir de like god omsorg som alle andre normale mennesker gjr med sine venner.

Er du ikke enig, anonym? Eller er vi bare ignorante idioter?

livingdoll

08.12.2017 kl. 03:56
hahaha dritbra kommentar xD

08.12.2017 kl. 05:07
Hvor i den settningen der erkjenner jeg at dyremishandling er lov... Jeg veit a faan jeg hvor du erkjenner dyremishandling i den teksten der! Jeg erkjenner IKKE dyremishandling!

Og denne Realist som sttter meg aner ikke jeg hvem er! S hvordan du kan pst at den personen er meg, er bare dustete!

livingdoll

08.12.2017 kl. 10:01
enten kan du ikke norsk, eller s har du en voldsomt nedsatt funksjonsevne. hvilken av dem er det?

08.12.2017 kl. 05:30
J... Er s bra at du og Jessica vet s mye bedre enn alle andre innen dette yrke, landbruk! Ja bonden tjener penger p dyra. Akkurat p samme mte som kles industrien tjener penger for at barn skal sitte slite seg ut, for at vi skal ha klr! Men det er vell kanskje greit det, bare fordi det er mennesker...

Nei bonden overser faktisk ikke dyras behov, de passer p til en hver tid at de har det veldig bra! Gir de mat nr det passer seg... Du har peiling ser jeg... ELLER BARE NEI! Dyra hos en oppegende bonde, har mat hele dagen og ofte har de mat igjennom natta ogs! Snn at syra ikke skal dlegge gulvet, faktisk... syre i mkk... ja... du hadde peiling... mkka blir fjernet til fordel for at kua ikke skal ligge i det, noe som ofte skjer. Men snn er det ute p beite ogs, kua legger seg der vil og da fr vi den jobben med brste det vekk fra kua, nr den kommer inn og skal melkes!

Og dette med kunstig inseminering ble en lov da det ble mye innavel i gamle dager! Lover fr en ikke gjort noe med og dyra p en gr har det veldig bra, s lenge bonden er oppegende i huet!

livingdoll

08.12.2017 kl. 10:08
"dyra p en grd har det veldig bra", "De fr mat nr det passer seg".. Du er ikke tilfeldigvis FRP'er ogs? ;)

08.12.2017 kl. 14:03
Angripe deg peip du om i starten av kommentarfeltet... se selv hva du skriver! Nedsatt funksjonsevne... nei faktisk ikke, men om du i din lille verden mener at alt det du skriver, burde folk skjnne seg p, burde du serist omstille tankemnstre ditt!

Ja de fr fr nr det passer seg! En hiver ikke p med fr nr de ikke spiser opp alt... Ser vi at det begynner bli tomt, s fr de selvflgelig mer!Dyra p en grd har det veldig bra!

AP!

livingdoll

08.12.2017 kl. 14:07
Jeg forventer at folk er oppegende nok til forst nr de snakker imot seg selv. enkelt og greit.

J

08.12.2017 kl. 16:55
Slapp av, anonym. :) Vi tar poenget. Du hopper i angrep av den enkle grunn at du FLER du m forsvare ditt yrke som bonde, sannsynligvis fordi du kjenner p at det ligger mye sannhet i det som her blir skrevet. :) Du overbeviser ingen. Prv skriv p et tidspunkt hvor du ikke koker, da kan det du skriver i det minste virke reflektert. Og ja, jeg har mye peiling. Har jobbet i forskjellige fjs, bor p landet, og vil si jeg har greit innsyn i hvordan ting fungerer. Om dere s masserer dyrene med aromaoljer og synger de i svn p kvelden, s er det for deres egen selvflelse. For nr alt kommer til alt, driver dere oppfostring av forsvarslse dyr, for s ta livet av de etter ha utnyttet de p det groveste.

Og barnearbeid er vel et eget, helt annet kapittel. Men forsvidt en grei sammenligning som ikke akkurat havner i din favr. :)

09.12.2017 kl. 10:18
J... Ja du fr leve i denne verden der det betyr at, lever en p landet, da kan en alt innen grdsbruk! Igjen beviser det at du ikke har peiling, dessverre! Jeg har bodd p grd fra mitt fdselsr til jeg flytta til Horten i 2002! Og jobber enda innen landbruk. S nei jeg har ikke peiling, er nok du og frken livingdoll som har peiling p alt innen landbruk og hvor slemme vi bndene er... uff, at jeg tok s feil av mitt eget yrke!

Men det jeg undrer meg litt p n... Du skriver at du har jobbet i forskjellige fjs, da er jo du ond ogs da, for en jobber ikke med noen som en ikke liker! For det blir s teit at du sitter ytrer deg, men s kommer det opp at du har jobbet i fjs, opptil flere ogs! Da vil det ogs si at du selv ikke har noe i mot slakt... For jobber en p ett grdsbruk, s er ogs det sende dyr p slakt en realitet!

Men dere har jo s god peiling, s hva vet vell jeg...

livingdoll

09.12.2017 kl. 12:41
n er det vel ikke jeg som har jobbet i fjs, men den andre personen som skriver. og joda, det er mange som jobber med ting de ikke liker.

Skriv en ny kommentar

Om meg

Kontakt

livingdoll.blogg@hotmail.com

Sk i bloggen

18.535 flgere p bloglovin


Arkiv




Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits Steg 4: Legg inn koder for kategori og arkiv